Leica SL3 dysponuje doskonałą dynamiką (15 EV) i imponującym zakresem ISO (od 50 do 100.000), co przekłada się na niezwykle szczegółowe obrazy w doskonałej jakości – w każdych warunkach oświetleniowych. Sercem aparatu jest pełnoklatkowy sensor BSI CMOS z technologią Triple Resolution, ukryty w solidnej obudowie z litego metalu, pokrytej elegancką skórą. Rejestruje on pliki w trzech rozdzielczościach: 60, 36 lub 18 megapikseli, przy czym w każdym przypadku do rejestracji obrazu wykorzystywana jest cała powierzchnia sensora.
Pozwala to w razie potrzeby zarejestrować obraz o bardzo dużej rozdzielczości, który może być wykorzystany np. do pracy zawodowej lub artystycznej. Jeśli jednak tak duża szczegółowość nie jest potrzebna – aparat można przełączyć w tryb niższej rozdzielczości. Wówczas do odwzorowania każdego punktu zdjęcia wykorzystywanych jest kilka pikseli matrycy, co dodatkowo zwiększa dynamikę obrazu, obniża szum i… generuje plik o mniejszych rozmiarach. W każdej z tych trzech rozdzielczości możliwy jest zapis plików RAW (DNG) i JPG.
SL3 dysponuje całkowicie nowym sposobem ustawiania ostrości. Łączy on w sobie trzy systemy, wykorzystujące różne technologie: detekcję fazy (PDAF), mapowanie głębi (AF z wykrywaniem obiektu) i detekcję kontrastu. Autofokus jest dzięki temu bardzo precyzyjny i szybki, nawet w słabym oświetleniu. Dodatkowo inteligentne rozpoznawanie obiektów wspomaga fotografowanie dynamicznych scen.
W Leice SL3 zastosowano bagnet obiektywu w standardzie L-Mount, opracowany przez Leikę i zaimplementowany przez kilku innych producentów sprzętu optycznego. Bagnet ten jest niezwykle uniwersalny – umożliwia korzystanie z obiektywów ze wszystkich systemów Leica. Dodatkowo jest kompatybilny z szeroką gamą obiektywów oferowanych przez partnerów aliansu L-Mount. Warto podkreślić, że dzięki unikalnej konstrukcji sensora oraz zewnętrznemu czujnikowi światła SL3 w pełni wykorzystuje potencjał legendarnych obiektywów Leica M oraz słynnych szkieł kinematograficznych Leitz Cine. Zintegrowana stabilizacja obrazu w korpusie dodatkowo poszerza zakres zastosowań optyki – zarówno manualnej jak i tej wykorzystującej automatykę ostrości.
Pełną kontrolę nad kompozycją kadru i ekspozycją zapewnia Leice SL3 nowoczesny wizjer EyeRes®. Jest on oparty o precyzyjny wyświetlacz o bardzo wysokiej rozdzielczości (5,76 mln pikseli) i starannie zaprojektowany układ optyczny z soczewkami ze szkła najwyższej jakości. Obraz w wizjerze jest odświeżany z częstotliwością 120 Hz, dzięki temu jest on niezwykle wyrazisty i płynny, nawet podczas fotografowania obiektów w ruchu.
Kolejną nowością jest 3-calowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości z trwałymi mechanizmem uchylnym. Jeszcze więcej możliwości twórczych dzięki dodatkowym kątom widzenia.
Leica SL3 to także kamera filmowa, oferująca profesjonalny standard rejestracji wideo. Nagrywa filmy w rozdzielczości do 8K i wspiera wydajne kodeki, takie jak H.265 i ProRes firmy Apple. Dedykowany interfejs kodu czasowego umożliwia profesjonalną synchronizację obrazu i dźwięku. W całym procesie nowy procesor Maestro-IV z technologią L² perfekcyjnie radzi sobie z dużą ilością danych, rejestrując obraz o wspaniałym odwzorowaniu kolorów i doskonałym stosunku sygnału do szumu.
Nowy aparat został wyposażony w zoptymalizowany interfejs użytkownika. Leica zaimplementowała wiele zmian i modyfikacji, sugerowanych przez dotychczasowych użytkowników systemu SL. Poprawiono ergonomię, responsywność na dotyk i nawigację po menu. Korpus został zmniejszony i jest zauważalnie lżejszy. Uchwyt, rozmieszczenie przycisków i wyważenie aparatu zostały dopracowane, co poskutkowało zwiększeniem komfortu użytkownika, zwłaszcza podczas długotrwałej pracy.
Nowe menu o przejrzystej strukturze wykorzystuje nowo zaprojektowane ikony o zwiększonej czytelności. Tryby foto i wideo zostały wyraźnie oddzielone – zarówno poprzez strukturę menu, jak również przez rozróżnienie kolorystyczne: nastawy wyświetlane na czerwono przeznaczone są dla trybu foto, kolor żółty zarezerwowano dla nastaw wideo. Aparat można dostosowywać do indywidualnych potrzeb i zadań. Konfigurowalne klawisze funkcyjne i zoptymalizowana interakcja dotykowa w menu dodatkowo usprawniają jego obsługę. Podczas fotografowania i filmowania interfejs użytkownika SL3 dostosowuje się do formatu poziomego lub pionowego, w zależności od położenia aparatu.
Leica regularnie publikuje aktualizacje oprogramowania systemowego, często inspirowane cennymi uwagami użytkowników. Są one bezproblemowo dostarczane do SL3 za pośrednictwem aplikacji Leica FOTOS i gwarantują sprawność i przyjazność aparatu także w przyszłości.
Leica SL3 to aparat przeznaczony do wydajnej pracy także w trudnych warunkach. Sztywny, całkowicie metalowy korpus został starannie zabezpieczony przed wpływami środowiska w standardzie IP54. Oznacza to, że można nim bez przeszkód pracować w deszczu, na mrozie czy w pyle. Aparat został wyposażony w zestaw niezbędnych interfejsów i złącz, umożliwiających profesjonalny workflow. Dostępne są gniazda na karty pamięci CFExpress typu B i UHS-II-SD, port USB-C do szybkiej transmisji danych, tetheringu i zasilania, a także pełnowymiarowe wyjście HDMI 2.1 do zewnętrznych monitorów lub urządzeń rejestrujących. Dodatkowo Bluetooth i Wi-Fi z technologią MIMO zapewniają stabilne i szybkie połączenie z aplikacją Leica FOTOS. Jako certyfikowany przez Apple produkt „Made for iPhone® and iPad®”, Leica SL3, w połączeniu z dołączonym kablem USB-C, umożliwia bezpośrednie połączenie z produktami Apple.
Aparat został wyposażony w nowy akumulator BP-SCL6 o zwiększonej pojemności. Akumulator może być ładowany za pośrednictwem interfejsu USB-C bezpośrednio w aparacie, lub przy wykorzystaniu opcjonalnej szybkiej ładowarki, pozwalającej na jednoczesne ładowanie dwóch akumulatorów. W opcji dostępny jest również dodatkowy uchwyt (grip) do fotografowania w orientacji pionowej oraz zasilacz sieciowy do pracy w studio. Nowy pasek nośny z innowacyjnym mocowaniem i wytrzymały pasek na nadgarstek do uchwytu pionowego zostały również specjalnie zaprojektowane do codziennego użytku w profesjonalnej fotografii.
dane techniczne
| Typ aparatu |
Bezlusterkowiec |
| Aparat |
SL3 |
| Producent |
Leica |
| Bagnet |
L |
Sensor
| Matryca |
36x24 mm |
| Rozdzielczość |
60 Mp |
| Bagnet |
L |
| Format obrazu |
3:2 |
| Stabilizacja |
Tak, 5-osiowa |
| Procesor |
Maestro IV |
| Format plików |
JPG, DNG |
| Rozmiar plików |
L: 9520 x 6336/60.3 MP, M: 7404 x 4928 / 36.5 MP, S: 5288 x 3518 / 18.6 MP |
| Głębia kolorów |
14 bit |
| Przestrzeń barwna |
Zdjęcia: sRGB Video: Rec. 709/Rec. 2020 (HLG/L-Log) |
| Filtr na matrycy |
mozaika Bayera, UV/IR filter, no low-pass filter |
| Bufor |
8 GB |
| Karty pamięci |
UHS-II (zalecane), UHS-I, SD/SDHC/SDXC card + CFexpress card type B (zalecane) |
pamięć
| Karty pamięci |
UHS-II (zalecane), UHS-I, SD/SDHC/SDXC card + CFexpress card type B (zalecane) |
| Bufor |
8 GB |
Wideo
| Tryby wideo |
PASM |
| Rozdzielczość wideo/klatkarz |
C8K (17:9) 8192 x 4320 8K (16:9) 7680 x 4320 C4K (17:9) 4096 x 2160 4K (16:9) 3840 x 2160 Full HD (16:9) 1920 x 1080 |
| Bit rate |
8 bit/10 bit for recordings on SD card, 10 bit for HDMI output |
| Wideo gamma |
Rec. 709, L-Log Rec. 2020, HLG Rec. 2020 |
celownik i ekran
| Wizjer |
Tak |
| Typ |
Elektroniczny, OLED |
| Liczba punktów |
5,760,000 |
| Pole widzenia |
100% |
| Powiększenie |
0,78 |
| Punkt oczny |
21 |
| Korekcja dioptrii |
-4/+2 |
| Ekran LCD |
3.2” (backlight LED) z powłoką zabezpieczającą odcisków od palca i zarysowań, 2,332,800 punktów, format 3:2, dotykowy |
| Dodatkowe wyświetlacze |
Ekran LCD na górnej ściance. 1.28” highly reflective trans-reflective monochrome LCD, 128 x 128 pixels, kąt widzenia 120°, |
Migawka
| Typ migawki |
mechaniczna, szczelinowa i elektroniczna |
| Szybkości migawki |
Mechaniczna: od 1/8000 s. do 60 min. ; elektroniczna: 1/16000 do 60 s. |
| Spust migawki |
Dwu stopniowy, mechaniczny |
| Samowyzwalacz |
2 s, 6 s, 12 s lub 30 s |
| Zdjęcia seryjne |
15 kl/s |
Ustawianie ostrości
| Liczba pól |
315 |
| Sposób ustawiania ostrości |
Autofokus, nastawa ręczna |
| system autofocusa |
Hybrydowy, detekcja kontrastu i fazy (PDAF) |
| tryby autofocusa |
iAf, Af S, AF C, Touch AF |
| tryby pomiaru ostrości |
Multi-field, Spot, Zone, Eye/Face/Body Detection, Animals |
System kontroli ekspozycji
| Ekspozycja |
P/A/S/M |
| Pomiar ekspozycji |
Matrycowy |
| Metod pomiaru |
Punktowy, Wielopolowy, Centralnie ważony, Centralnie ważony z uwzględnieniem świateł |
| Kompensacja ekspozycji |
+/- 3 EV |
| Bracketing |
Tak |
| Zakres ISO |
Auto, 100-100000 |
| Balans Bieli |
(Auto), (Daylight, Cloudy, Shadow, Tungsten, HMI, Fluorescent (warm), Fluorescent (cool), Flash), (Gray Card (pipette), Gray Card), Color Temperature, |
Lampa błyskowa
| Lampa błyskowa |
zewnętrzna |
| Złącze lampy |
Gorąca stopka |
| Czas synchronizacji |
1/200 |
| Pomiar ekspozycji błysku |
TTL |
Łączność
| Złacza |
HDMI A, USB Typ-C (USB 3.1), Słuchawki 3.5mm, Mikrofon 3.5mm, timecode interface, |
| Mikrofon |
Tak, stereo |
| Głośnik |
Tak, Mono |
| WLAN |
Tak |
| Bluetooth |
Bluetooth 5.0 LE: Channel 0–39 (2402–2480 MHz) |
| Język menu |
English, German, French, Italian, Spanish, Portuguese, Russian, Japanese, Simplified Chinese, Traditional Chinese, Korean |
Zasilanie
| Typ baterii |
BP-SCL6 litowo-jonowa, 7.2 VDC, 2200 mAh |
| Zasialnie przez USB |
Tak |
Korpus
| Konstrukcja korpusu |
Uszczelniona, aluminiowo-magnezowa obudowa, IP54 |
| Wymiary |
141.2 x 108 x 63 mm |
| Waga |
769.7 bez akumulatora |
| Gniazdo statywu |
Tak |
| Środowisko pracy |
Zakres temperatur pracy: -10 do +40°C |